zarinneh zarinneh .

zarinneh

فوايد استفاده از دمنوش

سبك زندگي امروزه مردم سبب شده همه به دنبال راهكاري طبيعي باشند كه سلامت جسم و روح آن‌ها را تضمين كند، راهي كه كمترين ميزان عوارض را داشته و خيلي زود به نتيجه مطلوب برسد. اگر شما هم به دنبال چنين راهكاري هستيد دمنوش‌ها مي‌توانند جايگزيني براي درمان‌هاي شيميايي باشند. دمنوش‌ها سرشار از آنتي‌اكسيدان هستند و منبع غني انواع ويتامين‌ها به شمار مي‌روند، از آن گذشته هر دمنوش بر بخشي از بدن تأثير مي‌گذارد و فوايدي ماندگار دارد. اگر دمنوش‌ها را به ‌صورت روزانه به رژيم غذايي خود اضافه كنيد؛ مي‌توانيد از تأثيرات مثبت آن نهايت استفاده را ببريد، اما يك سؤال باقي مي‌ماند و آن اين است كه بهترين زمان مصرف دمنوش چه زماني است؟ با توجه به اين كه طيف وسيعي از انواع دمنوش‌ها وجود دارند بر آن شديم تا در مقاله‌اي به‌ صورت جزئي‌تر به خواص برخي دمنوش‌ها اشاره‌ كرده و بهترين زمان خوردن دمنوش‌ را مورد بررسي قرار دهيم.

رازهاي نهفته در دمنوش
چاي گياهي هزاران سال است كه در سراسر كره زمين مورد استفاده قرار مي‌گيرد، چه در زمان‌هاي دور كه تنها درمانگر براي تسكين درد و كم كردن التهاب بوده است و چه امروز كه به شكل روزانه مانند چاي سبز براي صبحانه و يا دمنوش براي بيداري توسط بسياري از مردم استفاده مي‌شود.

دمنوش يا چاي گياهي تنها به چاي سياه و چاي سبز اطلاق نمي‌شود بلكه طيف وسيعي از گياهان را در بر مي‌گيرد؛ اروپاييان براي چاي معمولي كلمه Tea را به كار مي‌برند و براي دمنوش‌ها از واژه Tisane استفاده مي‌كنند، چرا كه دمنوش مي‌تواند از برگ، ساقه، ريشه و يا حتي دانه تهيه ‌شده باشد اما چاي معمولي اصولاً تنها برگ خشك ‌شده گياه چاي است.

از مهم‌ترين دلايلي كه سبب شد دمنوش‌ها بيشتر مورد توجه قرار گيرند، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
* تنوع بخشيدن به نوشيدني‌هاي روزانه
* خاصيت نشاط‌آوري با وجود درصد كافئين كمتر
* خواص درماني چون آرام‌بخشي، تنظيم فشارخون، درمان چاقي و لاغري مفرط و…
* منبع غني بسياري از ويتامين‌ها و مواد مغذي
* دمنوش تمام ويتامين‌هاي گياه را به‌ طور كامل استخراج مي‌كند و نوشيدن آن سبب مي‌شود درصد بيشتري از مواد مغذي به بدن برسد.

دمنوش بهتر است يا جوشانده؟
تصور بسياري از افراد اين است كه دمنوش‌ها همان جوشانده‌هاي گياهي هستند، اما اين تصور اشتباه است. جوشانده به روشي از مصرف گياه گفته مي‌شود كه بخشي از آن مانند ساقه، ريشه يا تخم را در ظرفي در بسته با آب سرد يا گرم بجوشانند، مايعي كه به دست مي‌آيد اصطلاحاً جوشانده ناميده مي‌شود؛ در صورتي‌كه براي درست كردن دمنوش، گياه را درون آب جوش ريخته و زمان مي‌دهيم تا خوب دم بكشد.

جوشانده‌ها اثري قوي‌تر از دمنوش دارند و حتي خواص آن‌ها از عرقيات گياهي نيز بيشتر است. به همين دليل توصيه‌شده اگر قصد مصرف هر روزه‌ گياهي را داريد از شكل دمنوش آن استفاده كنيد تا ازدياد برخي مواد در بدن موجب بروز عوارض ناخواسته نگردد. بهترين زمان خوردن دمنوش‌ به‌ صورت روزانه و در حد تعادل است و توصيه مي‌شود از مصرف جوشانده گياهان ناشناخته به ‌خصوص بدون تجويز پزشك به ‌شدت پرهيز شود؛ هر دمنوشي با توجه به تركيبات خود بايد آگاهانه مورد استفاده قرار گيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۴۷:۲۱ توسط:nbvcfd موضوع: نظرات (0)